Hier verschijnen af en toe nieuwe verhalen over zaken waar Bert de kriebels van krijgt.. Gooi regelmatig een lijntje uit en blijf kijken!

KOEKJE ERBIJ  ?

Woensdag hadden we wel een hele zoete dag.  Eerst belde s’morgens een klant of wij wilden helpen met het opspoelen van zijn eigen lijnen op zijn reels en molens en wat dat zou kosten. Doe maar wat lekkers voor bij de koffie was het antwoord. En zo verscheen een kwartier later een grote zak met luxe koeken op de koffie tafel en kon Arjan met een best wel flinke spoelklus beginnen. Ondertussen kwamen ook Pieter en Ilka binnen voor een bakkie en die hadden een pak koffiekoeken mee. Ha leuk. We zaten net aan de koffie en toen kwam Rinus binnen met als aardigheidje een blik Jodekoeken. En ook die was de winkel nog niet uit of daar kwam Oscar met zijn scootmobiel voorrijden. Hee goedemorgen, ik heb gevulde koeken gehaald voor jullie bij van Velzen….We lachten het uit en toen Oscar bij de tafel kwam zag hij de zoete inval. Dat waren 4 klanten en 4x prijs. Het hele spul was nog binnen en toen kwam Jan uit Friesland.” En Jan wat heb je mee voor bij de koffie.. Friese kruidkoek?.” zei ik uitgelaten. Ehh niks, ja dat had ik wel kunnen doen eigenlijk, doe ik zeker volgende keer. Ha ha ik vertelde dat hij vanochtend de eerste klant was die niets mee had en de anderen lagen allemaal in een deuk. Wat hebben we toch een leuke klanten.

Bert

Eindelijk een mooie zondag en nu ook weer mooi weer. Deze week zal voor veel vissers de gelegenheid zijn om volop te starten met vissen. Het meest noodzakelijk in de tuin is gedaan en nu mogen de visspullen weer uitgepakt en aangevuld worden. Mijn Handy Fish winkel is er weer helemaal klaar voor en we hopen u snel weer te mogen ontvangen en van dienst te zijn. Denk even aan nieuwe lijn op uw molens en neem eventueel uw molen of spoel mee als u nieuwe lijn wilt, dan spoelen wij dat er gratis en vakkundig op. Voor het halen van maden neem dan uw madendoos mee. Dat scheelt weer plastic aan de waterkant en neem een boodschappentas mee als u voer of andere zwaardere spullen nodig hebt want we moeten die draagtasjes ook gaan verminderen.

Vroeger had je de IJstijd, het Stenen tijdperk, de Bronstijd de IJzertijd en wij hebben de twijfelachtige eer te behoren tot de veroorzakers van het Plastic Tijdperk. Een super produkt maar fataal in de natuur. Vele vogels en vissen worden aangetroffen met grote hoeveelheden plastic resten in hun maag. Dodelijk. Bedenk dat een plastic zakje moeiteloos door de wind honderden meters kan afleggen en waar stopt het, juist in het eerste het beste water die het zakje vastpakt en ondertrekt…

Gelukkig nemen veel sportvissers al hun afval mee naar huis, maar ik wil voorstellen om het nog 1 stap verder te nemen. Vaak hoor je mensen zeggen, ja maar die troep/plastic zak is niet van mij. Maakt niks uit, gewoon ook meenemen, dat maakt jou een beter mens en die klootzak die het heeft achtergelaten een grotere klootzak. En bedenk dat een schone plek makkelijker schoon blijft want het lijkt wel of het eerste blikje of bakje meer troep op die plek gaat aantrekken. Het is ook iedereen wel eens gebeurd dat een leeg zakje door de wind uit je tas wordt gerukt en met honderd kilometer per uur weg waait. Ongrijpbaar. Dus bedenk dat als er plastic langs de waterkant of in het water ligt dat het niet altijd bewust gebeurd is.

Gisteren was ik met Jasper met een kleine boot op zee en viste er tijdens het zeebaarzen met mijn net nog een halfvergane plastic zak en een plastic cup uit. Echt een druppeltje op de plaat maar vele druppeltjes maken ook een liter.  Een nog beter milieu begint met het opruimen van de troep van een ander want die vogels en vissen kunnen er niets aan doen, die krijgen er alleen maar kriebels van…   Bert Schouten.

Nieuwjaars Kriebels van Bert

Vandaag nog regen en een tegenvallende temperatuur en strakke wind. Toch begint het bij veel sportvissers nu toch echt wel te kriebelen. En sommigen lijken wel een soort afkick-verschijnselen te vertonen. Er MOET nu weer gevist worden, echt wel. Eerst even de tuin aanharken en die klootviolen in de bakken en dan kan het hengel-foudraal weer uit de schuur of onder het bed vandaan.

Vandaag alweer wat goede klanten in de winkel en de aangeschafte produkten liep wel heel sterk uiteen. Gisteren eindigden we met een electro boegmotor en nu; Een ultra licht vliegenhengeltje voor een #1 lijn tot aan 3x een 13ft 3,25Lbs  karperhengel voor Frankrijk en dan een alu visplateau een ademend waadpak….. wouw wat een verschillenden materialen allemaal. Maar we hebben het en de mensen zijn er superblij mee.

Handy Fish is al aardig volgepakt met de handigste vismaterialen. Profiteer van ons assortiment en ongedwongen advisering hierover.

GO  HANDY FISH  !

Vanochtend aan Thomas uit Twisk een werples gegeven aan “onze” werpvijver. Dat ging prima en toevallig kwam Guus langs met een opgetuigde streamerhengel om juist hier even te gaan vissen. En niet zonder succes. Zijn 2e worp leverde al een enthousiaste snoek op en Thomas stond zijn ogen uit te kijken.  Zo snelllll.  woahhh. Dat wil ik ook !   Handy FUN !

MAART ROERT Z’N STAART.

Het is alweer Maart en we mogen nog even doorsnoeken. In de ochtend nog een flinke sneeuwbui maar in de middag klaarde het op. Vanmiddag was Bart uit de Beemster  in de winkel. Hij was 2 weken geleden langs geweest om zich te laten informeren over een snoekstreamer hengel. We raakten toen al heel enthousiast in gesprek en we gingen nog even naar de werpvijver voor een kleine demonstratie.

Bart is een enthousiast kunstaasvisser en wilde zijn mogelijkheden met de streamer uitbreiden. We stelden een mooie set samen met een TFO 9ft #9 hengel een Biocraft reel en een Bass Musky lijn. En toen weer naar de vijver voor werples. Bart was een dankbare leerling en al snel kon hij de lijn gecontroleerd wegschieten. Wat is het toch mooi om gericht les te mogen geven en dan door alle instructies je leerling zich zien ontwikkelen. Nou heb ik het lesgeven na honderden leerlingen wel tot een kunst verheven en daar profiteren onze klanten direct van. Not for sale on internet….

Bart heeft zijn oefeningen in zijn hoofd en ik heb geadviseerd om een keer of 4/5 te gaan oefenen. Dan mag hij een afspraak maken en komen laten zien of hij op de juiste koers zit zodat er geen fouten insluipen die moeilijk zijn af te leren. En dan meteen leren binnenstrippen, leren aanslaan en leren drillen met de vliegenhengel. En DAN pas gaan we wat mooie streamers uitzoeken en de leaders visklaar maken.

Bart ik zie je graag terug en zal je klaarstomen voor het mooiste streameravontuur.  Handy Flyfishing Fever.